کارکرد اجتماعی مسجد
روی ماه پروردگار
نماز-ستون دین

مسجد بعنوان يك نهاد مذهبي بيشترين جاذبه را براي افراد جامعه دارد. ارتباطات اجتماعي در بين نهادهاي مذهبي با افراد، نهادها با يكديگر و افراد مذهبي يك جامعه با هم پيوسته مي توانند زيرساخت هاي مراوده اي، گفتمان، رفتار و اخلاق اجتماعي يك جامعه پوياي متكي بردين را تعيين كند و در مواردي تغيير دهد. مساجد در دوران قبل از انقلاب بصورت پايگاههايي براي تهييج، تحريك و ترغيب مردم مسلمان و در مواردي غيرمسلمان دعوت هم ميهنان به همكاري، همياري، همبستگي و مساعدت عمل مي كردند. دعوت مردم به عيادت ازبيماران، شركت در مراسم فوت افراد، تشكيل جلسات يا سوگواره از اقدامات اجتماعي مساجد در پيش از انقلاب بود.

رهبري و هدايت مردم در امور اجتماعي و دگرياري در مواقع حساس و بحرانها نظير سيل، زلزله ازجمله ديگر فعاليتهاي اجتماعي مساجد بود كه به بهترين شكل كمك رساني به مردم مصيبت زده و خسارت ديده را انجام مي دادند.گردآوري اعانات و كمكهاي نقدي و غيرنقدي مردم براي كمك رساني مستقيماٌ به محل حادثه مي رفتند. مساجد در محور فعاليتهاي اجتماعي كاركردهاي عمراني نيز انجام مي دادند كه براي مردم بسيارسودمند و موثربود.
سازماندهي و هدايت اجتماعي (رهبري) از ديگر كاركردهاي مساجد و افراد مذهبي درون اين پايگاه ديني بود. مساجد پايگاه تجمع نيروهاي انقلابي و حركت تظاهرات و ابراز اعتراض هاي مردم بود خانواده هاي انقلابيون دربند و يا در اعتصاب ازسوي مساجد و مسجدي ها پشتيباني مي شدند در سازماندهي كمكهاي بلاعوض و نوع دوستانه مردم براي خانواده هاي بي سرپرست و احياناً آسيب ديده اثرعمده اي داشته و خواهد داشت ايجاد انگيزه، دوستي، همبستگي و تعاون بين افراد جامعه عموما و دولتمردان خصوصاً، عمل مي كردند چرا كه افراد مسجدي براساس آيه قرآن (آيه 45 سوره عنكبوت) بهترين پرهيزگاران از تخلفات اجتماعي وديني هستند و حتي در درون ندامتگاهها كمتر از اهالي مسجد يافت مي شوند از سوي ديگر نوعي بازدارندگي اجتماعي براي مساجد مشاهده مي شود و آن بخاطر قداست و حرمتي است كه مساجد دارند.
يكي از بارزترين وموثرترين محور كاركردي بازدارندگي مساجد در مورد مسايل سياسي بوقوع پيوست، مساجد بهترين پناه براي كساني بود كه از همه جا قطع اميدكرده و يگانه مامن خويش را خانه خدامي يافتند وصداي اعتراض و مخالفت خود را به دستگاه حاكم، وضعيت سياسي اجتماعي موجود را با تحصن در مساجد به گوش ستم پيشگان و ستم ديدگان مي رساندند و بعضاً نتايج مثبت و كارآئي هم در پي داشت در طول انقلاب اسلامي بسياري از موارد، علما و مردم جهت مخالفت با امري و يا پافشاري در كاري در مسجد متحصن مي شدند. درمحور اجتماعي كاركرد حقوقي و قضايي مساجد يكي ديگر از عمده اموري بود كه مردم بنا به اعتمادي كه به ائمه جماعت مساجد داشتند بسيار موثر و كارسازبود. ائمه جماعات جنبه مشورتي و رهنمون دهي داشتند و مشاور مردم بودند. بطوريكه اكثر مردم در بعد مسائل اجتماعي و خانوادگي به امام جماعت كه مورد وثوق و اعتماد آنها بود مراجعه مي كردند. مساجد در سالهای آخرعمر رژیم پهلوی مصداق بارزی از عملکردهای ضروری، موثر و مفیدشده بودند، پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران مساجد در بسیاری از امور مربوط به دولت و نهادهای رسمی و سازمانهای نظامی و انتظامی فعالیت و دخالت می کردند مسائل امنیتی شهرها، کوچه و محله از آن جمله است. (كريمي. 1379. 157)

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روی ماه پروردگار و آدرس zekrekhoda.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 161
بازدید کل : 3770
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1